Bilde av en sofa som blir flyttet ut av en leilighet full av pappkasser

Slik melder du fra om flyttingen

Det har blitt betraktelig enklere å melde flytting de siste årene, men fremdeles er det viktig å holde tunga beint i munnen.

Bilde av Kim Arne Hammerstad

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Publisert: 26.10.2020

Når du flytter er det lett å glemme å melde fra om hvor du har flyttet. Å glemme det har ikke bare konsekvenser ved at posten din havner på feil adresse, men kan også gjøre at du ikke kan stemme ved valg i kommunen din, og at du betaler skatt til feil skattekontor.

Husk å gi beskjed til Folkeregisteret

Alle norske statsborgere plikter å melde fra til Folkeregisteret om at de flytter. De eneste som har unntak fra denne regelen er studenter, som vi kommer tilbake til litt lenger ned i artikkelen. Flyttemeldingen må være sendt tidligst 31 dager før og senest 8 dager etter at du har flyttet.

Melder du flyttingen gjennom Posten vil du automatisk få oppdatert adressen din både i Posten sitt register og i Folkeregisteret. Det er med andre ord den enkleste måten å gjøre det på. For ordens skyld: Folkeregisteret er administrert av Skatteetaten, så om du har lest andre steder at du må gi beskjed til Skatteetaten om at du flytter, er det akkurat det samme.

Les også: Huskeliste for flytting: Gjør flyttingen smartere og enklere

Alle får gratis ettersending

Når du flytter, har du rett på to måneder gratis ettersending til den nye adressen din. Trenger du ettersending i en periode utover dette, må du betale. Det samme må du dersom du skal få ettersendt post som er større er brevpost til adresser i utlandet.

Bestillingstiden for ettersending er fire virkedager, derfor bør du altså få unnagjort registreringen hos Posten minst én uke før du planlegger å flytte inn i den nye boligen din for å være sikker på at posten din kommer fram til riktig adresse.

Les også: Unngå useriøse flyttebyråer

Ikke glem andre kontakter

Selv om du registrerer flyttingen hos Posten og Folkeregisteret, er det mange andre aktører som ikke henter ut disse opplysningene. Spesielt viktig er det med tjenester som leveres direkte til husstandsadressen din. Strømavtale, TV- og Internett og eventuelle abonnementer på aviser, magasiner og leveringstjenester, må du gi beskjed til i god tid i forveien.

Hva gjør du hvis du er student?

Som nevnt er det frivillig for studenter om de vil melde flytting til Folkeregisteret eller ikke. Det er imidlertid noen ting du må ta stilling til – hvis du ikke melder flytting kan du miste retten på fastlege om du flytter til en ny kommune (flere av de store studentsamskipnadene har imidlertid et eget fastlegetilbud), og du kan ikke stemme ved valg i kommunen du flytter til – stemmen din vil gjelde for den folkeregistrerte kommunen du tilhører.

Les også: Slik pakker du ved flytting

En må også regne med litt ekstra papirarbeid i forbindelse med Lånekassen dersom man ikke melder flytting. Da må du nemlig kunne dokumentere at du er såkalt borteboer og ikke bor sammen med foreldrene dine. Du må vanligvis sende kopi av enten kjøps- eller leiekontrakt for boligen du disponerer i kommunen du bor i, men som du ikke er folkeregistrert i.