Et par pakker tingene sine i flytteesker

Unngå useriøse flyttebyråer

Vegrer du deg for å leie et flyttefirma fordi du er redd for å møte på useriøse aktører? Se hva du bør sjekke for å være sikker på at du velger et solid selskap.

Bilde av Ingunn Mjønerud

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Publisert: 06.11.2020
Innholdsfortegnelse

Slik sikrer du at du ikke blir snytt av flyttefirmaet:

  1. Be om tilbud fra flere byråer
  2. Undersøk firmaet
  3. Sjekk om selskapet har løyve
  4. Kontroller at prisen er realistisk
  5. Ikke godta uvanlige betalingsmetoder
  6. Be om fastpris
  7. Spesifiser hva som er inkludert i prisen
  8. Skriv en kontrakt

Trykk på hvert punkt for å lese mer.

De fleste flyttefirmaer er ordentlig og profesjonelle, men dessverre finnes det noen som prøver å komme seg unna med enkle løsninger.

Har du først bestemt deg for å leie et flyttebyrå, bør du derfor passe på at du tegner kontrakt med en seriøs aktør. Heldigvis er ikke dette en altfor vanskelig oppgave.

Under ser du en liste over hva du bør sjekke før du inngår avtale med et selskap.

1. Be om tilbud fra flere byråer

Forbrukerrådet anbefaler at du henter inn tilbud fra flere byråer når du skal velge hvem som får oppdraget. Beskriv detaljert hva du har behov for å flytte og hvor flytteeskene skal plasseres i det nye hjemmet ditt. Gi et omtrentlig anslag på hvor stort flyttelasset er, og gi beskjed om eventuelle vriene eller tunge gjenstander som også skal fraktes.

På Flytte.no kan du enkelt be om tilbud fra flere byråer ved å fylle ut skjemaet vårt.

Da trenger du bare fylle ut informasjonen én gang, og du får gitt nøyaktig samme info til flere byråer. Så kan du slappe av fram til du mottar tilbud fra flere byråer, sammenligner tilbudene og velger det beste.

2. Undersøk firmaet

Det er viktig å sjekke selskapet skikkelig før du tar et valg, spesielt dersom du ikke henter inn tilbud via en anbudstjeneste som Flytte.no. Finn alle opplysninger – som eierskap og økonomisk historie – ved å slå opp firmanavnet i Brønnøysundregistrene og på Proff.no.

Du kan også gjøre et googlesøk for å se om andre har delt erfaringer om akkurat dette byrået. Ta imidlertid anmeldelser på internett med en klype salt, da det kan være vanskelig å verifisere at det er ekte kunder som har skrevet dem.

Det er i tillegg mulig å undersøke om flyttebyrået er medlem av en bransjeorganisasjon, men det er ikke slik at alle seriøse aktører er medlem av en slik organisasjon, så det er vanskelig å si hvor nyttig den sjekken er.

Henter du inn tilbud via Flytte.no kan du være sikker på at selskapene du mottar tilbud fra er registrert i Brønnøysundregistrene. Du slipper derfor å undersøke det selv.

Vi er opptatt av å tilby en solid og trygg tjeneste. Blir du misfornøyd med en aktør vi setter deg i kontakt med, ber vi deg sende oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., slik at vi kan ordne opp i saken.

To ansatte i et flyttebyrå tar en stor gjenstand ut av flyttebilen
Ikke gå for første: Det kan lønne seg å sjekke et par flyttefirma før du tar et valg.

3. Sjekk at virksomheten har løyve

Ifølge yrkestransportloven trenger man et løyve dersom man driver med godstransport for selskaper og personer, med en motorvogn som overskrider en viss totalvekt inkludert henger. Det er Samferdselsdepartementet som bestemmer denne totalvekten, og i dag ligger den på 3500 kg.

Dette innebærer at flyttebyråer som benytter seg av et kjøretøy med en totalvekt på over 3500 kg, trenger et fellesskapsløyve for gods for å drive lovlig i Norge. Dette løyvet gis til selskaper som «driver fast og varig virksomhet i Norge, har god vandel, tilfredsstillende økonomisk evne og tilstrekkelig faglig kompetanse» (Statens vegvesen).

Bruker flyttebyrået en bil med totalvekt som ikke overstiger 3500 kg, er selskapet ikke løyvepliktig. Du finner dermed seriøse aktører som ikke nødvendigvis har fellesskapsløyve for gods.

Som regel opplyser flyttebyråene om tillatelsene de har på nettsidene deres. Ser du ingen informasjon om løyve nevnt på nett, kan du sjekke transportørregisteret hos Statens vegvesen. Husk likevel at det ikke nødvendigvis kreves et løyve hvis du skal få fraktet et lite flyttelass i en liten lastebil.

Bruker du Flytte.no, kan du være trygg på at selskapene vi setter deg i kontakt med har løyve, dersom du skal frakte et stort flyttelass som krever denne tillatelsen.

4. Kontroller at prisen er realistisk

Mottar du et tilbud som er betydelig lavere eller høyere enn de andre, bør du utforske hva som kan være årsaken.

Det er forståelig å ønske en så lav pris som mulig, men det er mulig å bli tilbudt en pris som er for lav. Det er ikke gratis å flytte, og blir det for billig er det ikke sikkert at foretaket er blant de mest sikre eller pålitelige i bransjen.

Lav pris kan blant annet henge sammen med manglende forsikringer, skjulte avgifter og gebyrer som til syvende og sist gjør flyttejobben dyrere enn først antatt. Legg blant annet merke til om prisen du får inkluderer moms eller ikke. Det kan også være at firmaet rett og slett ikke betaler de ansatte etter norske lover og regler.

5. Ikke godta uvanlige betalingsmetoder

Opplyser flyttebyrået om at de utelukkende tar imot kontanter, bør du passe på. De fleste seriøse flyttefirmaer tilbyr som minimum mer enn én betalingsmetode. Aksepter heller ikke å betale store forskuddsbeløp før flyttejobben er gjennomført.

Gir byrået deg et pristilbud bør du være oppmerksom på at dette ikke er bindende, men bare et omtrentlig prisforslag. Det er vrient for et flyttefirma å gi en nøyaktig pris uten å ha sett alt som skal flyttes. Den totale prisen på oppdraget blir dere enige om og skriver ned i en kontrakt som dere begge signerer.

Norske penger
Bare kontanter?: Seriøse flyttebyråer tilbyr flere enn én betalingsmetode.

6. Be om fastpris

De fleste flyttebyråer tilbyr både fastpris og timepris. Det ene er ikke bedre enn det andre, men du bør være ekstra oppmerksom dersom bedriften kun tilbyr timepris.

Når du flytter etter fastpris gir firmaet deg et fast tilbud basert på innboet ditt, hvor mange ansatte som skal flytte lasset, hvor langt det skal fraktes, hvor mye du skal gjøre selv, og så videre.

Betaler du timepris, vet du ikke hva sluttprisen blir. Da kan du risikere at prisen blir veldig høy, særlig hvis flyttingen tar mye lengre tid enn antatt. Det er heller ikke mulig å reforhandle dette når prisen først er satt. Husk dessuten at time- og kilometermålinger starter fra flyttebyrået drar fra seg og er tilbake igjen.

Skal du bidra mye i flyttingen selv kan det i noen tilfeller lønne seg å velge timepris framfor fastpris. Som oftest er det derimot mest sikkert å velge fastpris, da det sikrer at du vet hva sluttsummen kommer til å bli.

Tips!

Skal du pakke alt selv, kan det lønne seg å høre med flyttebyrået om de tilbyr pakkemateriell. Det er ofte billigere enn i butikkene.

7. Dobbeltsjekk hva som er inkludert i prisen

Pris og kvalitet går hånd i hånd. Det gjelder også når du skal leie et flyttefirma. Derfor bør du alltid sjekke hva som faktisk er inkludert i prisen. Det gjelder både når du får pristilbudet, og når dere blir enige om den endelige totalprisen.

Pass for eksempel på at alle forsikringer er i orden. Ofte vil flyttelasset dekkes av din egen innboforsikring, men flyttebyrået har også et erstatningsansvar dersom noe går galt. Skal det være noen øvre grense for dette, må det stå i kontrakten.

Krev gjerne å få se forsikringsbeviset til flyttebyrået, for å kontrollere at dekningsgrad og egenandel er tilfredsstillende for flyttelasset ditt. Ikke glem å sammenligne det med din egen innboforsikring, for å være helt sikker på at alt innboet ditt er dekket.

Dere kan også avtale et prisavslag dersom flyttelasset blir forsinket. Det kan være aktuelt så lenge flyttebyrået kunne forhindret forsinkelsen, men ikke ved ekstreme værforhold eller andre usedvanlige og uforutsette hendelser.

Husk å få ned alt dere blir enige om i kontrakten.

Et par bærer sofaen sin inn i sin nye leilighet
Gjør det selv?: Bli enige om hvor mye du og flyttebyrået skal gjøre, slik at det ikke blir noen uklarheter.

8. Skriv en kontrakt

Når du har funnet et byrå du er fornøyd med, bør dere bygge videre på det første pristilbudet du mottok, og skrive en god kontrakt. Håndverkertjenesteloven gjelder ikke for flytting, det er derfor svært viktig å signere en kontrakt som spesifiserer hva dere har blitt enige om.

I kontrakten må dere føre opp totalprisen for oppdraget, samt alle vilkår. Dere må bli enige om hva som skal flyttes, hvordan det skal flyttes og hvem som har ansvaret for flyttelasset, både når det gjelder forsikring og erstatningsansvar. Skal det finnes en øvre beløpsgrense, må dette også fremgå av kontrakten.

Dette bør dere ta med i kontrakten:

  • Hva inngår i oppdraget? Skal selskapet pakke ut og opp, demontere og montere møbler, bære og vaske? Eller skal de bare frakte ferdig pakkede esker fra A til B?
  • Hvilke, og hvor mange, ting skal flyttes? Ekstra tunge eller skjøre gjenstander bør nevnes i kontrakten.
  • Hvor lang tid skal flyttingen ta?
  • Hva vil totalprisen bli?
  • Hvem er ansvarlig for erstatning, dersom noe gå i stykker i løpet av flyttingen?

Last ned: Kontraktsmal for flytting

Husk også å dokumentere inventaret ved å ta bilder av tingene dine. Gå dessuten gjennom alt med flyttebyrået, og vis dem hvilke gjenstander du vil at de skal være ekstra forsiktige med.

Ikke glem å være til stede under selve flyttingen, slik at det er lett å si ifra hvis det skjer noe som dere ikke hadde avtalt på forhånd.

Misfornøyd med flyttebyrået?

Reklamer på skader og mangler så fort du oppdager dem. Bruk gjerne Forbrukerrådets klagebrev.