Bilde tatt fra fugleperspektiv som viser to arbeidsfolk som flytter en bokhylle inn i en liten hvit varebil i forbindelse med flytting.

Slik unngår du å havne i tvist med flyttebyrået

Dersom du har havnet i tvist med flyttefirmaet har du sannsynligvis benyttet deg av et useriøst firma.

Bilde av Kim Arne Hammerstad

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Publisert: 19.10.2020

Det kan være flere årsaker til at det oppstår en konflikt mellom deg som kunde og et flyttefirma. Ofte dreier konflikten seg om at prisen for arbeidet blir høyere enn avtalt, eller at selve flyttingen ikke blir gjennomført på en tilfredsstillende måte.

Den vanligste årsaken til tvist mellom flyttefirmaet og kunden er imidlertid møbler som har blitt skadet under transporten, og at det er uenighet rundt hvem som er ansvarlig for skaden.

Om flyttefirmaet mister eller skader noe under flyttingen

Seriøse flyttefirma passer på at ingenting blir ødelagt eller forsvinner under flyttingen. Dersom det mot formodning skulle forårsakes skade på flyttelasset ditt, har de fleste profesjonelle flyttefirmaer forsikringer som vil utløse erstatning for deg.

Dersom du derimot har vært så uheldig å få et useriøst flytteselskap til å ta oppdraget ditt, står du kanskje dårligere stilt for å kunne få erstatning om noe blir ødelagt. Noen innboforsikringer, gjerne de dyreste og mest omfattende, dekker skader under flytting, men dette er noe du bør sjekke opp i forkant av flyttingen.

Les også: Unngå useriøse flyttebyråer

Skadene må dokumenteres

Hvis uhellet har vært ute, er det viktig at du dokumenterer skadene. For å bevise at skadene oppsto i forbindelse med flyttingen bør du ta bilder av flyttelasset før selve flyttingen. Da kan du bevise at eventuelle skader har oppstått underveis i flytteprosessen. Dessuten blir det enklere å tallfeste verdien på skaden når man har før- og etterbilder.

Spesielt er det viktig å dokumentere tilstanden på verdifulle gjenstander eller ting med høy affeksjonsverdi, som for eksempel familiebilder eller lignende. I forkant av flyttingen bør du også gi beskjed til flyttefirmaet om at de bør være spesielt forsiktige med disse gjenstandene.

For ekstra verdifulle gjenstander bør du vurdere om du skal tegne en tilleggsforsikring for transporten av akkurat den gjenstanden. De store flyttefirmaene tilbyr vanligvis dette, og kan på sett og vis være et kvalitetstegn hos firmaet.

Les også: Huskeliste for flytting: Gjør flyttingen smartere og enklere

Skriv en tydelig kontrakt

Du bør aldri la et flyttebyrå flytte eiendelene dine uten at dere har inngått en tydelig kontrakt. Håndverkertjenesteloven gjelder ikke for flytting, derfor bør du få med selv de største selvfølgeligheter i kontrakten, slik at du har ryggen klar om det oppstår uenighet med flyttebyrået.

Last ned: Kontraktsmal for flytting

Kontrakten bør inneholde den totale prisen på oppdraget, og definere hvem som har ansvaret for flyttelasset når det transporteres mellom de to boligene. Om flyttefirmaet skal ha erstatningsansvar for eventuelle skader, må det spesifiseres i kontrakten. Dessuten er det lurt å få inn et punkt i kontrakten om at dersom flyttelasset blir forsinket, skal du ha rett på et prosentvis prisavslag.

Les også: Flytte selv eller bruke flyttefirma – hva er best?

Slik klager du

Dersom du havner i en konflikt med flyttebyrået er det lettest å klage dersom dere har inngått kontrakt og du har dokumentert tilstanden til gjenstandene dine før flyttingen. Uansett bør du klage til byrået, først ved å ta kontakt og prøve å finne en løsning på en uformell måte. Om det ikke fører frem, har Forbrukerrådet laget standardiserte brev som du kan fylle ut og sende til firmaet.

Les også: Slik melder du fra om flyttingen

Dersom heller ikke dette fører frem, kan du ta saken til Forbrukerrådet for mekling. Dette kan være både tid- og ressurskrevende, så det beste for begge parter vil være å prøve å finne en løsning seg i mellom før man tar saken inn for mekling.